Monday, July 21, 2008

YOK, CUBA NASI DURIAN


Apakah nasi tradisional Melayu kegemaran anda ? Nasi lemak ? Nasi rawon ? Nasi jenganan ? Nasi ambeng ?

Saya memang gemar kesemuanya, tetapi dalam usia dah maghrib ini, saya kurangkan makan nasi lemak, mentelah lagi selepas membaca kajian terkini mengenai kesan negatif santan yang berlebihan.

Nasi rawon, yang ‘eksklusif’ dengan buah keluaknya, memang menggiurkan, tetapi hanya sekali-sekala saja saya makan, biasanya di majlis-majlis tertentu seperti kenduri doa selamat, berkhatan, cukur rambut, dan tahlil, maklumlah lemak daging kambing amat tinggi kolesterolnya. Hai, baik-baik berniat nak menjamu nasi rawon yang mengancam, silap haribulan penyakit darah tinggi pula yang mencengkam !

Saya jarang sekali makan nasi jenganan. Pada saya, ianya agak ‘kering’. Saya ni orangnya jenis yang suka sajian yang berkuah. Kalau nasi terlalu kering, saya rasa bagaikan nak ‘tercekik’, dan asyik terpaksa menelan cecair untuk menurunkan ketulan yang tersendat pada kerongkong. Nah, kalau dah banyak sangat minum, nanti ‘kenyang air’ pula.

‘Nasi ambeng’ adalah istilah Jawa yang bermaksud ‘nasi dulang’, yang biasanya dihidang penuh sarat dengan nasi, lauk-pauk dan sayur-mayur khas, seperti bergedil, rendang, tempeh, sambal goreng, serunding, dan tak lupa juga, urap-urap. Untuk menambahkan kelazatannya, kesemua bahan-bahan ini dialas dengan daun pisang.

Yang membuat nasi ambeng lain daripada yang lain adalah dulangnya yang sengaja diisi begitu padat sekali. Ini kerana, mengikut adat resam, kesemua empat orang yang berkongsi hidangan itu tidak harus menghabiskannya sehingga kering-kontang. Mereka sebaiknya tinggalkan sebahagian daripada sajian itu untuk keluarga ‘yang menunggu di rumah’. Justru, apa saja ‘belen’ atau lebihan makanan akan dibahagi empat lagi lalu dibungkus untuk tetamu-tetamu itu membawa pulang sebagai berkat.

Dalam analisa terakhir saya, ada satu lagi makanan nasi tradisional yang amat saya nanti-nantikan musimnya, tak lain tak bukan - musim durian ! Ya, pernahkah anda makan nasi dengan ‘lauk’ utamanya buah durian ? Dalam keluarga saya yang terdiri daripada 12 orang adik-beradik, tidak seorang pun yang akan tolak makan nasi warisan kami ini !

Sebenarnya, resepi untuk menyiapkan nasi durian hanyalah nasi putih (makin panas, makin sedaaaap !), beberapa ulas durian (makin tebal, makin ‘power’ !), sedikit gula (secukup rasa saja !), dan santan (jangan sampai banjir !)

Waduh, waduh ! Pendek kata, nasi durian kalau nak diberi markah, saya beri gred sepuluh O ! Hingga menjilat jari ! Dan seperti kata orang-orang lama - ‘sampai tak perasan mertua lalu’ !

Walau bagaimanapun, sayugia diingatkan, janganlah kita bedal nasi campur durian ini keterlaluan atau selalu sangat. Maklumlah, kolesterol durian boleh tahan juga. Ada gula dan santan pula tu !

Lereng bukit penuh manggis

Elak sakit kencing manis ….

No comments: