Tuesday, July 15, 2008

BERSALAMAN CARA GENERASI MELAYU BARU ?


Tradisi kita sejak zaman purba lagi menganjurkan bahawa cara yang paling sopan untuk bersalaman sesama orang Melayu adalah dengan masing-masing ‘menggenggam’ kedua belah tapak tangan, kemudian mengarahkan tangan ke dada sendiri, tanda perilaku salaman itu ikhlas dari hati ke hati. Yang paling penting, yang muda wajib tunduk dan mengucup tangan yang tua, kecuali jika kedua mereka bukan mahram.

Malangnya, pada era teknologi ini, kita dapat melihat pelbagai versi bersalaman, dan yang paling ketara di antaranya adalah berjabat hanya dengan tangan kanan saja, serupa dengan cara ‘handshake’ yang biasa dipraktikkan oleh orang-orang barat atau ‘mat saleh’.

Tetapi yang paling menggeletekkan hati saya ialah apabila saya disalam oleh beberapa orang kanak-kanak belasan tahun kebelakangan ini. Cara mereka bersalaman ? Mereka mengucup tangan saya seperti lumrahnya, tetapi kemudian mereka meletakkan tangan kanan saya ke dahi, ke ubun-ubun atau ke pipi mereka, bukan ke bibir ! Ada seorang budak pula meletakkan tangan saya ke dagunya !

Kadangkala saya bertanya pada diri sendiri : adakah mereka takut untuk meletakkan tangan orang tua ke mulut ? Adakah kerana keadaan tangan yang berkedut dan lesu ini boleh menjejaskan kesihatan mulut atau gigi mereka ?

Kaum remaja pula lain halnya. Beberapa kali saya terlihat mereka langsung tidak ‘menggenggam’ tangan rakan, malah mereka menggesel-gesel dan menggentel-gentelkan jejari berbelit-berbelit. ‘Adat resam’ mereka ini disudahi dengan menemukan ibu jari. Kalau yang bersalaman dengan cara ‘hi 5’ tu jangan cakaplah.

Kemungkinan besar kaedah bersalaman sedemikian merupakan identiti remaja dalam zaman komputer ini, atau dipanggil juga dengan gelaran canggih ‘zaman MP3’, ‘zaman hip-hop’, ‘zaman power’, ‘zaman Mcdonald’s kids’, dan sebagainya.

Dalam analisa terakhir, saya berpegangan bahwa walau cara apa pun kita atau anak muda kita menyampaikan ucap salam dan selamat sesama kita, janganlah hendaknya kita merosakkan susu sebelanga dek nila setitik. Biarlah masyarakat lain tetap berasa ghairah dengan tahap kesopanan yang kita warisi daripada nenek moyang kita. Kan lebih elok jika kita lakukan peradaban yang sebaik mungkin, dan tidak praktikkan gejala yang dianggap tidak bernorma ; misalnya, dengan menggantikan ungkapan ‘Assalamu’alaikum wr wb’ kepada budaya mencium bibir atau pipi di kalangan lelaki dan wanita yang langsung bukan mahram.

Wallahu alam bissawaab ……

2 comments:

cLumSy laDiEh said...

Hi Cik Rashid! Wow, sungguh padatlah blog Cik Rashid! terpegun saya dibuatnya. :) Selamat Maju Jaya! (ini suatu petanda yang baik, heh heh heh)

cLumSy laDiEh said...

oh, lupa memperkenalkan diri, ini Hidayah :) Terima Kasih ya kerana menyertai pertandingan ini!